Het zijn beide marketing methodes die niet weg te denken zijn uit de huidige maatschappij, namelijk de tv en radio commercials die ons de hele dag door proberen te bereiken. In veel opzichte hebben ze heel erg veel met elkaar gemeen en lijkt er soms zelfs sprake te zijn van een effect waarbij ze elkaar doen versterken. Daarnaast zijn er echter ook veel verschillen te benoemen die ieder karakteristiek zijn voor die vorm van reclame. Beide type reclame bieden verschillende voordelen die gekoppeld kunnen worden aan andere doel(groep)en. Wat is precies het versterkende effect en wanneer beginnen de voordelen tegen elkaar te werken?
Laagdrempelig
Waar liggen precies die verschillen en overeenkomsten? Nou, de basis van beide methodes zijn redelijk gelijkwaardig. Zowel tv- als radio reclame wordt heel erg snel verwerkt door de kijker of luisteraar, doordat in beide gevallen de zintuigen worden geprikkeld geeft dit een bepaald gevoel aan de kijker of luisteraar. Het gebruik van audio(visuele) middelen zoals deuntjes of ritmes is in combinatie met het herhaaldelijk terug laten komen op de radio/tv een effectieve marketing methode, ook is het voor zowel de tv als radio campagnes mogelijk om heel zorgvuldig en gericht de doelgroep uit te kiezen. Doordat iedere tv/radio zender een eigen imago heeft met bepaalde interesses, trekt dit de doelgroep aan die dit ook heeft en kan een bedrijf zich hierop gaan richten. Ook op geografisch gebied kan een bedrijf kiezen om enkel zendtijd te regelen bij bijvoorbeeld lokale zenders die de juiste doelgroep onder zich hebben.
Prijs, bereik en impact
Het grootste en duidelijkste verschil dat er te noemen valt tussen tv/radio reclame is het beeld versus het geluid. Hoewel radio zich enkel richt op de auditieve aspecten en de luisteraar gedwongen wordt om daar vervolgens zelf een beeld bij te creëren, wordt die bij tv reclame al voor hen gedaan. Een voordeel bij radioreclame is echter wel dat het een relatief goedkoop en snel inzetbaar middel is. Er zijn slechts enkele dagen nodig om een gehele radio campagne in elkaar te zetten versus de langere tijd die een tv commercial nodig heeft, logischerwijs speelt het budget hier ook een hele grote rol in. Het is ook zo dat radioreclame over het algemeen een hoog bereik heeft waarbij luisteraars, in vergelijking met tv reclame, minder snel weg zappen wat een hogere luistertijd oplevert.
Marketingmix
Daarnaast is er nog een groot en belangrijk verschil aan te merken in de piektijden van beide middelen, radioreclame heeft overdag namelijk een hoger bereik waarbij tv reclame s ’avonds aanzienlijk meer kijkers heeft. Hier komt echter het versterkende effect om de hoek kijken. Door een sterke marketingmix te creëren waarbij overdag de radio commercials en s ‘avonds de tv reclames operatief zijn laat je je doelgroep de gehele dag in contact komen met je merk of bedrijf. De audiovisuele beelden in de avond zullen overdag een beter beeld geven aan de auditieve aspecten waarin de radio commercial op in speelt.