Je verwacht het misschien niet als je in september buiten loopt in je zomerjas en geniet van de najaarszon, maar de voorbereidingen op de feestdagen zijn alweer in volle gang. Niet alleen de pepernoten liggen al in de winkel, maar ook wordt er door zowel bedrijven als particulieren nagedacht over passende kerstpakketten en kerstcadeaus voor medewerkers, klanten of familie en vrienden. Er zijn uiteenlopende mogelijkheden om vorm te geven aan een cadeau rondom de feestdagen. Een kerstpakket is geen doos die je zomaar weggeeft. Ontdek de kracht en kansen van een kerstpakket!
Grote blijk van waardering
‘Wat doen we dit jaar met de kerstpakketten?’. Wellicht komt deze vraag je als bedrijf bekend voor. Ieder jaar is het weer een uitdaging om iemand echt te verrassen met een waardevol kerstpakket in de decembermaand. Als je als bedrijf origineel wilt zijn, dan denk je misschien niet eens direct aan een kerstpakket: kerstpakketdozen die gevuld zijn met zowel food- als non-foodproducten. Sommige bedrijven hebben het geven van een kerstpakket al een tijdje overboord gegooid, maar toch lijkt dit geen goed idee. Het uitreiken van een kerstpakket is namelijk voor veel medewerkers en klanten een belangrijke blijk van waardering. Uit onderzoek blijkt dat dit gevoel sterker aanwezig is bij het geven van een kerstpakket dan bijvoorbeeld bij het uitgekeerd krijgen van een kleine bonus. Met een kerstpakket overhandig je een doos vol waardering.
Een kansrijk kerstpakket
Naast het feit dat je met een kerstpakket een goede beurt maakt bij je collega’s en relaties, kan een kerstpakket ook ingezet worden als een vorm van marketing. Je zult dan wel moeten bedenken hoe je jouw kerstpakket zo kunt vormgeven dat dit ook daadwerkelijk bijdraagt aan de marketingstrategie van je bedrijf. Is bijvoorbeeld één van je marketingdoelstellingen het vergroten van de naamsbekendheid? Zorg dan dat mensen gaan praten over jouw kerstpakket door een opvallende inhoud of vul de doos met kwalitatief hoogwaardige spullen waar het bedrijfslogo op staat. Dit kunnen handige gadgets zijn, maar bijvoorbeeld ook kleding. En vergeet niet: een kerstpakket is fiscaal aftrekbaar. Kiezen voor een kerstpakket kan dus een slimme manier zijn om op een fiscaal aantrekkelijke wijze één van je marketingdoelstellingen te bereiken. Zo haal je uit je kerstpakket wat erin zit!
Maak gebruik van trends
Bedenken hoe je een kerstpakket slim inzet hoeft niet moeilijk te zijn. Zeker niet als je weet dat jaarlijks een aantal kerstpakkettentrends worden voorspeld. Waarschijnlijk zit er altijd wel eentje tussen die aansluit bij jouw organisatie. Dit jaar zijn goedgevulde XL-kerstpakketten populair, maar ook een kerstpakket met een bepaald landenthema. Heeft jouw bedrijf dit jaar bijvoorbeeld een nieuwe klant geworven uit een bepaald land of intensief samengewerkt met een bedrijf in een bepaalde provincie? Geef dan het kerstpakket het thema van dat land of die provincie. Ieder land of iedere streek heeft zijn cultuur en tradities waar je de kerstpakketdozen voor jouw medewerkers of relaties uitstekend mee kunt vullen!