Elke bedrijf van gebrand is om te groeien is actief bezig met Social Media. Het is de afgelopen 10 jaar gebleken dat daar een groot deel van de winst te behalen is. Ofwel, dit is een plek waar je, met de juiste kennis en tools, veel potentiële klanten kunt werven. Je moet alleen weten hoe je deze volgers zodanig kunt benaderen dat ze uiteindelijk klant van je worden. In dit artikel gaan we kijken hoe je van likes naar leads kan komen!
Maak gebruik van privéberichten
Om maar meteen met de deur in huis te vallen is belangrijkste de 1-op-1 gesprekken. De al jaren bekenden DM’s zijn een enorm sterke tool om daadwerkelijk in contact te komen met je doelgroep. Een like is leuk maar een werkelijk persoonlijk contact is zo veel meer waard en heeft daarmee enorm veel potentie. En de kunst is om dan niet te blijven wachten maar je gaat zelf op pad. Neem zelf het initiatief. Tegenwoordig is dat heel normaal, in tegenstelling tot een persoonlijke mail, dat wordt al snel gezien als opdringerig. Bij een DM ligt dat anders. Het bericht kan redelijk standaard zijn die je naar meerdere volgers stuurt, maar je kunt het ook persoonlijker maken. Daar zijn wat tools voor. Ben je er niet zo in thuis dan kun je altijd een social media bureau inschakelen die voor je aan de slag gaat om van je social media volgers klanten te maken.
Koester je volgers
Consistentie is niet het enige dat uiteindelijk kan leiden naar meer klanten en afnemers. Het is van belang je volgers en je potentiële klanten te koesteren. Iedere betrokken volgers kan een klant worden. Je kunt dit doen door op maat gemaakt waardevolle en behulpzame content te delen. Wellicht niet elke keer voor één persoon, maar maak diverse doelgroepen. Deze volgers zijn vaak daadwerkelijk geïnteresseerd in de ‘oplossingen’ die je biedt voor hun ‘problemen’. Blijf met ze praten en blijf met ze in contact. Blijf delen en je zult zien dat als je deze groep mensen koestert er daadwerkelijk leads uit voort komen. Ook hier kunnen bureaus je in ondersteunen.
Adverteren
Naast het werven en onderhouden van organische bezoekers en volgers kun je, als aanvulling, gaan adverteren. Dit kan op elke social media platform. Elk platform heeft zo zijn eigen voordelen. Adverteren op Youtube is bijvoorbeeld erg populair omdat iedereen daar op zit en omdat je heel nauwkeurig kunt afstemmen wie jouw video te zien krijgt. Op deze manier kun je ook niet bestaande volgers bereiken; mensen die dus nog geen volger van je zijn maar wel binnen jouw doelgroep vallen en dus een lead kunnen worden. Vergeet daarom niet op het adverteren op social media toe te voegen aan je marketingmix.
Data
Heb je moeite om de juiste informatie te delen of wil je nog meer leads halen uit je social media aanwezigheid? Dan kun je naar de achterkant van het social media platform gaan kijken; de data. Uit data, hoeft niet heel veel te zijn, kun je al veel informatie halen. Als je wat uren stopt in het analyseren en het uitwerken van deze data dan weet je waar je op moet focussen. Ook na enkele trial en errors weet je wat niet en wat wel werkt.