Dit artikel gaat over linkbuilding. Wat is linkbuilding? Wat kun je met linkbuilding? Dat zijn twee belangrijke vragen, waar we hier op ingaan. Maar voordat we dat doen, hebben we het kort over het doel van een website en Search Engine Optimization (SEO).
Doel van een website
Vooral in het geval van een commerciële website, willen we als eigenaar graag dat die wordt gevonden door potentiële klanten. Dat betekent namelijk een kans op het realiseren van omzet. Een voorwaarde om dat te bereiken, is dat de website hoog eindigt in de zoekresultaten van zoekmachines, met name in die van Google. De meeste zoekers kijken namelijk niet veel verder dan naar de eerste 30 à 40 zoekresultaten.
Wat is SEO?
SEO omvat een aantal gereedschappen om te bereiken dat een website hoog eindigt in zoekresultaten. Heel belangrijk zijn de inhoud en opbouw van een website. Het juist gebruik van zoekwoorden is daarbij van groot belang. Die woorden dienen goed weer te geven, waar de website over gaat. Ze dienen op een natuurlijke manier in de tekst te worden verwerkt. Een ander gereedschap van grote waarde is het zogenoemde link building.
Wat is linkbuilding?
Met een link bedoelen we een element op een webpagina, waaraan een webadres is gekoppeld. Als men daarop klikt, dan komt de gebruiker terecht op de webpagina met het genoemde webadres. Dat klikken gebeurt, als de nieuwsgierigheid van de gebruiker wordt opgewekt. Die webpagina kan deel uitmaken van dezelfde website, maar ook van een andere. In het laatste geval spreken we van een backlink. Het aantal backlinks naar jouw website wordt door een zoekmachine gezien als een maat voor de waarde van je website. Dat speelt mee bij het verkrijgen van een hoge positie in de zoekresultaten. Het verkrijgen van backlinks wordt linkbuilding genoemd.
Verkrijgen van backlinks
Backlinks kunnen worden gemaakt, omdat de eigenaar van een andere website vindt dat jouw website toegevoegde waarde heeft voor diens bezoekers. Dat is dus volledig de beslissing en het werk van de eigenaar van die andere website. Dit wordt geen link building genoemd. Dat wordt het wel genoemd, als we er werk van gaan maken om backlinks te verkrijgen. Het kan zijn dat een communicatie met de eigenaar van een website, voldoende is om een backlink te verkrijgen, zonder dat daar iets tegenover staat. Er kan ook uitwisseling van backlinks plaatsvinden. Tenslotte kan het zijn dat je moet betalen voor een backlink.
De waarde van een backlink
Lukraak backlinks verkrijgen, is niet zo’n goed idee. Bijvoorbeeld kan een backlink op een website met een lage waardering van een zoekmachine zelfs een negatieve bijdrage hebben. Een backlink op een website die hoofdzakelijk backlinks bevat, heeft weinig waarde. Een backlink krijgt van een zoekmachine een hogere waardering, als die deel uitmaakt van een stuk relevante informatie. Dat vergroot ook de kans dat de gebruiker op de link klikt. Dan wordt die gebruiker vervolgens ook een bezoeker van jouw website!
Een plan maken
Zeker als je voor backlinks gaat betalen, is het zinvol om goed te kijken waaraan je je geld besteedt. Welke waarde heeft een backlink voor jouw website? Het gaat daarbij om twee aspecten. Een backlink heeft meer waarde naarmate de website waar je backlink zich bevindt een hogere waardering krijgt van zoekmachines. Dat is een aspect. Het tweede aspect is dat het nuttig is als op een backlink wordt geklikt. Die kans is klein als de backlink zich op een website bevindt, die weinig van doen heeft met jouw website. Als je echter bijvoorbeeld een autoverhuurbedrijf hebt, dan is een backlink op een website van een naburig groot hotel een prima idee. Kortom, je dient een plan te maken van hoe je je geld het beste kunt besteden.